بهار نارنج

 

گل بهار نارنج؛ خواب آور، آرامبخش و تقویت کننده قلب و اعصاب
بهار نارنج، گل درختان نارنج است که در میان خانواده هاى مختلف مرکبات از نظر مصارف طبى شهرت دارد.
علاوه بر آن، پوست میوه نارنج، هم مصرف غذایى داشته و هم کاربرد دارویى دارد. از پوست نارنج براى تهیه مربا و در تهیه غذاهاى سنتى استفاده مى کنند. همچنین پوست نارنج، داروى مؤثرى براى تقویت دستگاه گوارش و دفع انگل است.
خواص بهار نارنج
بهار نارنج، داروى مؤثرى بر ضد ناراحتى هاى عصبى است و به عنوان آرام کننده و ضدهیجانات دستگاه عصبى عمل مى کند. سردردها و دل دردها را آرام مى سازد و در بدخوابى ها و بى خوابى هایى که ریشه عصبى دارند و دیگر ناراحتى هاى عصبى، به ویژه سردردهاى میگرنى کاربرد دارد. علاوه بر این ها، از این گیاه براى درمان زنان، تقویت معده، تقویت قلب و مغز، تشویش، تشنج و تپش نامنظم قلب و تحریکات عصبى، و علیه حمله و غش استفاده مى شود.
طریقه مصرف:
براى موارد غش، حمله، تب، دفع انگل، هضم غذا و دردهاى معده، از خلال پوست نارنج استفاده مى شود که روش استفاده آن، بدین قرار است:
بر روى پوست نارنج، ماده اى سمى (شیمیایى و ضدحشره) وجود دارد که براى از میان بردن آن، باید ابتدا پنبه اى را به الکل ۹۰ درجه آغشته کنید و روى پوست نارنج را با آن پاک سازید، سپس با آب گرم بشویید. بعد پوست را به صورت خلال درآورده و براى مصرف شربت، مربا، غذا و یا جوشانده از آن استفاده کنید.
جوشانده پوست نارنج: مقدار یک قاشق غذاخورى از خلال پوست نارنج را در یک لیوان آب جوش بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید، سپس آن را صاف کرده و با کمى عسل شیرین کنید و بنوشید.
طرز تهیه چاى بهار نارنج:
براى رفع خستگى، آرامش قلب و اعصاب و یک خواب خوش و آرام، کافى است مقدار ۱۰-۵ گرم از گل هاى بهار نارنج را در ۲ لیوان آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه دم کنید و سپس آن را صاف کرده و با شکر سرخ یا عسل میل کنید. از گل هاى بهار نارنج براى معطر ساختن و تقویت چاى معمولى نیز مى توان استفاده کرد و طریقه استفاده از آن مانند چاى شمعدانى عطرى است.
چاى مقوى و آرامبخش از پوست و برگ میوه اى بهشتى!!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد