ربات بیمار برای تمرین دانشجويان دندانپزشکی

محققین انجمن دندانپزشکی در ژاپن یک ربات بیمار برای تمرین دانشجويان دندانپزشکی طراحی کرده اند. این ربات که Hanako 2 نام دارد توسعه یافته نسل ماقبل خود است که چندی پيش با عنوان Hanako معرفی شد. در طراحی این ربات سعی بر آن بوده تا با ایجاد رفتار هایی طبيعی و نزديک به يک انسان به دندانپزشک کمک کند تا در یک شرايط تقریبا طبيعی، کار کردن بر روی دندان را تجربه کند.
ربات بیمار برای تمرین دانشجويان دندانپزشکی
برای مثال این ربات می تواند همانند انسان عطسه بزند، چشم هايش را باز و بسته کند و به راحتی پلک بزند. حتی در حین کار دندانپزشک بر روی دندانش سرفه بزند و دهانش را به راحتی باز و بسته کند. حرکات سر این ربات نسبت به نمونه قبلی...

ادامه نوشته

ژلوفن یا پروفن؟ تفاوتها و تشابهات

کمتر کسی پیدا میشود که تجربه ناخوشایند درد دندان را نداشته باشد. یکی از مهمترین مسائل پیش روی بیماران دندانپزشکی، ترس از درد دندان یا اعمال دردناک دندانپزشکی است. بسته به زمان و نوع درمان، این درد میتواند در سه بخش قبل از درمان، حین عمل و بعد از آن احساس شود. از همین رو همیشه کنترل درد بیمار به عنوان یک بحث مهم در دندانپزشکی مطرح بوده است. گرچه عموما اکثر این دردها با مسکن های خوراکی نه چندان قوی قابل کنترل است، ولی گه گاه لازم میشود از مسکن های قوی تر و یا حتی مخدرها هم کمک گرفت.

به عنوان یکی از شایعترین داروی های مسکن در دندانپزشکی، مروری بر قرص های ایبوپروفن و کپسول های ژلوفن میکنیم. خیلی ها این سوال را دارند که ژلوفن چه تفاوتی با بروفن دارد؟ سئوالی که عموما پرسیده میشود بیشتر اینگونه مطرح میشود که "می خواستم در مورد قرص ژلوفن سوال کنم که چه فرقی با بروفن داره؟  آیا این قرص عوارضش مثل بروفن هست؟ کدام یکیش ارجحیت داره نسبت به دیگری؟"

ادامه نوشته

دانستنی هایی از خمیر دندان

احتمالا اکثر ما برای مسواک زدن سراغ تیوبی میرویم که در آن ماده ای با قوام خمیری و خوشبو  قرار دارد که اصطلاحا "خميردندان" به آن میگوییم. و خوب باز هم احتمالا برای عده ای از ما این سئوال مطرح شده است که در این ماده چه اجزایی قرار دارد و چرا در بازار با انواع مختلفی از خمیر دندان ها مواجه هستیم.
خمیر دندان toothpaste
آیا خمیر دندان باعث سایش دندان میشود؟ آیا از هر سنی میتوان به کودک  خود برای مسواک زدن خمیر دندان داد؟ و ... در این مقاله بصورت مختصر سعی شده مطالب مفیدی در این مورد ارائه شود.
ادامه نوشته